Friday, July 23, 2010

Hari rabu yang lepas.. aku g pasa malam ngn ayah aidil.. saje la tengok2 barang.. mana la tau ade yang berkenan.. ramai org masa tu.. target aku g pasar malam ingat nak cari ulam pegaga.. aku pun pegi la kat area org jual sayur.. masa aku jaln kat satu gerai tu aku nampak ade org mintak sdekah.. org tu xbleh berjalan.. so mengesot aje lah.. sambil meminta simpati dari orng yang lalu lalang..entah la.. mungkin dia under sindiket mana2..kalo x kan la dia bleh tercampak kat situ dengan keadaan yang mcm tu.. kesian jugak aku tengok..tiba2 akuterpaku terpandang seorng perempuan.. sama juga meraih simpati..apa yang buat aku terpaku, perempuan tu bersama dengan anak nye yang masih kecil.. baru pandai berdiri.. lebih kurang sebaya aidil.. aku agak ada la dlm setahun umurnya.. muka pompuan tu sedih jer.. anaknye pulak main sorng2 ngn baju yang comot.. sedih.. tersentuh ati aku tengok.. dalam fikiran aku terfikir.. mcm mana la dia sara anaknye tu.. mcm mana la makan pakainye.. kalo dia dah besar sekolah ke dia? x tahan aku tengok.. aku pun hulur la sedikit duit..nak je aku offer si ibu tinggal ngn aku.. tapi apakan daya.. aku pun ade byk tanggungn..
dalam diam aku pandang aidil yang tengah di dokong oleh ayahnya.. aidil kecil itu bertuah.. sebab ade mama n ayahnya yang masih mampu menyara kehidupan dia.. cukup ,mkn pakai.. ade tempat kediaman selesa.. masih boleh dapat permainan baru.. tapi anak peminta sedekah tu?... hmmm.. mcm mana la masa hadapannya... kalo la jadi mcm tu dekat aidil?... oh tidak.. ya allah ya tuhan ku.. berikanlah keberkatan dlm kehidupan kami.. murahkan la rezki kami.. sempurnakan la hidup kami.. bukan kekayaan yng kami pinta.. cukuplah sekadar memperolehi kesenangn untuk kehidupan yang selesa untuk kami anak beranak.. selagi aku masih berdaya.. insyaallah aku akan jga aidil dengn kesempurnaan..

to be continued...

1 comment:

  1. Da...ko hati-hati dengan orang macam tu...orang skrg ni susah nak caya...kita ni niat nak tolong tapi diorang amik kesempatan atas kebaikan kita...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...