Tuesday, March 20, 2012

Apakah maksudnya......



Dah lama aku tinggalkan rumah nie... rasa sayu bila kunci rumah usang itu dibuka... rumah yang penuh dengan kenangan..

Tanpa melelngahkan masa aku dan mak aku pun mengangkat beg pakaian yang dijinjing dari tadi.. kami berehat seketika untuk melepaskan penat...

Ade kerusi di tengah hall rumah tersebut.. aku pun duduk dia atas kerusi itu memandangkan rumah tinggal itu berada dalam keadaan berhabuk lantainya...

Tiba tiba ade seekor lipan merayap masuk..  aku terkejut... memang aku tak boleh tengok binatang itu.. terlalu takut.. nak ambik kayu ketuk pun aku tak brani... aku menjerit memanggil mak aku.. mak aku pun masuk dan mencapai sebilah parang yang memang sudah sedia ada di bawah anak tangga lalu mengetukknya...

Lepas seekor mati datang pula seekor lagi lipan.. dan lama lama makin banyak lipan yang merayap dalam rumah aku... mak aku yang tadi cuba memukul lipan tadi tak terkata dan tak terdaya nak mengawal dengan kehadiran lipan yang makin bertambah itu lalu menyelamatkan diri....

Aku pun panik tak terkata cuma kaku tergamam melihat kejadian pelik itu....

Akan tetapi lipan yang banyak tadi mula berkurangan... dan akhirnya hilang dari pandangan.. dalam keaadaan ketakutan pelan pelan aku menurunkan kaki dari kerusi tadi  dan menjejakkan kaki ke lantai..

Tiba tiba mak aku memanggil namaku dan menyuruh aku pimpin ayah ku ke bilik air... aku pun meluru ke arah ayah ku yang ketika itu berada dalam bilik... pelan pelan ku tonton ayah aku yang tak mampu nak berjalan ke bilik air...

Aku mandikan ayahku dan bantu dia bergerak dengan penuh kasih sayang... kesian ayah aku.. dah lama dia menderita sakit... dah macam macam ubat diberi.. dah macam macam hospital dah pegi.. tapi sakit nya tetap seperti itu....

"Astagfirullahala'zim'.... aku terjaga dari mimpi.... rupanya kejadian tadi hanya mimpi semata.. patutlah pelik rasanya.. jumpa lipan berekor ekor...

Tapi yang paling menyayat hati aku.. setelah terjaga baru aku tersedar yang ayah yang kumandi tadi sudah lama pergi....

Sedih....apa  maksud mimpi ini... adakah aku rindukan ayah aku... apa yang yang ayah aku cuba nak sampaikan pada aku.. atau mimpi tu hanya mainan tido semata.. aku keliru...

Mungkin,  tanpa disedari aku sedang rindukan ayah aku.. pasal tu la aku jumpa ayah aku dalam mimpi....


Ya Allah ya tuhan ku berikanlah aku petunjuk kepada hambamu yang lemah ini....

To be continued.....


 
               

2 comments:

  1. Mungkin arwah ayah ko mintak ko sedekahkan yasin @ doa untuk dia di sana...

    ReplyDelete
  2. Munkin la kot...bila terpisah alam, hanya anak anak saje yang boleh harta yang boleh diharapkan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...