Tuesday, March 20, 2012

SPM

Ari nie.. satu Malaysia tau result SPM keluar...

Teringat aku masa turn aku amik result SPM... Tahun 1998..
Rasa macam tak percaya jer...

Singkap balik masa tingkatan 5 dulu.... Lepas jer aku habis exam SPM aku gatai gatai pegi bukak balik soalan soalan SPM yang aku dah buat... satu kejutan berlaku bila mana Karangan Bahasa Malaysia aku dapati keluar dari tajuk...

Tergamam aku tak terkata.. menyirap darah aku naik rasa nak pitam masa aku check kertas soalan tuh... 'Habislah... BM kalo fail, maka akan fail lah semua SPM aku... kalo nak perbetul balik sama ade repeat tahun atau Ambik Paper Julai..."

Tiap tiap ari aku nangis bila ku teringat kan kes tu.. hati jadi susah.. Mak aku yang mengadap aku pun ikut susah hati... awal awal dia bagi tau.. tak per.. dah buat yang terbaik dah...kalau xde rezeki tak lulus tu takdir la tu...

Bagus betul mak aku pujuk anak dia.. cuma anak dia jer yang tak dapat nak terima hakikat.. frust mengalahkan keputusan dah keluar dan sah Fail... beruntung aku dapat mak cam tu.. aku rasa kalao anak orang lain dah kena torture dah...

Orang lain cuti pas SPM Hepy.. aku tak.. asyik termenung jer... So aku pun kluar cari kerja  cari duit tambahan... kerja plak kerja kilang... macam nak kerja terus jer caranaya...

Bila result SPM kluar aku tak excited pun nak g amik... aku g pun dah tengah hari.. tapi orang lain dah mula nak balik...

Bila dapat jer result dari cikgu aku, aku rasa macam tak percaya.. aku lulus rupanya.. rasa macama mati hidup balik jer semangat aku... Aku ingat lulus cukup makan.. tapi tak sangka lulus aku lulus cemerlang.. pelik lah pulak.. aku nie bukannye pandai mana.. tapi macam mak aku kata kalau yang baik tu rezki.. yang kurang baik tu takdir.. mesti ade hikmahnya....

Macam magic... aku rasa karangan yang aku buat tu keluat tajuk.. tapi aku dapat bagus.. mungkin aku yang terlalu berpikir sampai benda yang betul aku boleh claim tak betul....

Alhamdulillah untuk semua... penat jer aku bersusah hati sepanjang aku tunggu result SPM keluar... hehehee..

Berwajagh baru.. sekolah aku yang dulu...




lencana nie kalau tak pakai kena denda...
To be continued.....














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...