Wednesday, January 26, 2011

Gara-Gara Kuih Ketayap

    Look yummy..
    Tengok gambar kuih ketayap kat atas tu.. ha ni bukan nak citer pasal resepi buat ketayap.. tapi citer pasal ketayap aku mengatok giler xcukup tido..
    Citer die cam nie.. Semalam kakak aku dapat tempahan buat ketayap.. dia call aku suh beli tepung la.. minyak la.. kelapa la.. aku ingat kan nak buat ape.. rupa rupanya dia dapt temapahan 300 biji ketayap nak kena sedia sebelum pukul 5 pagi esok.. Aku pun Ok jer la tolong beli kan.. dah sampai umah dia pun mengadu. Dia kata dia penat nak kejarkan buat ketayap sorng2.. anak dia demam.. asyik merengek jer.. Kesian plak kat dia .. aku pun teringan mulut cakap kat dia.. xpe la.. nt org tolong kamu buat ketayap yer..
    Sebelum ni xpenah2 aku tolong dia buat kuih.. penat la kalo nak buat 2 kerja dalam 1 masa (ayat malas.. boleh jer sebenarnye.. nak seribu daya xnak seribu dalih)... selalunya kakak aku yang buat sorang2 ..
    Disebabkan dah kata nak tolong, pukul 11 malam aku dah standby.. aku ngn kakak aku gilir2 la wat keje.. sekejap aku acukan  tepung dalm kuali.. sekejap aku gulungkan.. tapi yang jadi lama tu pasal anak dia asyik menangis jer.. kalo cam ni sebijik ketayap yang seminit satu boleh jadi setengah jam satu.. dugaaaaan..........
    At last aku buaikan ank dia.. lama jugak ambik masa..adela dalam 1 jam lebih baru nak tido..
    Dalam pukul 4 lebih baru setle wat kuih segala.. kira masa tu cukup2 jela.. dari kul 11 malam ke 4 pagi.. siap 300 ketayap.. ngantok jgn cakap la... aku dapat tido 2 jam jer.. pukul 6 bangun siap g kerja.. kalo dulu aku siap aku sorg jer.. sekarang kena siapkan aidil sekali untuk dihantar ke taska.. penat...
    Kat tempat kerja ade Audit plak tu.. aku jd auditor.. tibai je NC ape2.. janji ade NC aku korek..susah nak concentrate bila dah asyik mengantok...
    Xpenah aku rasa penat sangat cam ni.. agaknye aku berjaga malam sekali dengan memerah tenaga.. selalunya kalo tido lewat pun pasal aku xleh tido, tapi still masih boleh fresh.. boleh cath up lagi...
    Aku xdapat bayangkan selama ni kakak aku buat kuih sorng2 dia.. aku yang baru buat 300 biji pun dah surrender.. nikan plak tiap2 ari buat.. bukan 10 20 bijik.. tapi beratus.. kadang2 cecah 500...
    Bagusnye, dia dapat income.. yang xbest nye, dia penat..nak urus diri sendiri pun xsempat.. nak buat cam ner dia cari rezki cara cam tu..kalo dia xambik tempahan tu cam ner nak sara anak2 dia.. dia bukn ade keje lain pun.. kesian aku tengok dia... Itu lah kasih ibu.. susah camner pun dia xkan biarkan anak dia xmakan x xpakai... dia susah xpe, jgn anak2 susah.. Insaflah wahai anak2...
    To be continued....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...