Tuesday, January 18, 2011

Kad Kredit sape la ni....

Dah gaji.. so aktiviti jalan2 bayar hutang pun bermula.. 1st detinasi, bank Islam...  bayar kad kredit n baya duit kete.. mcm biasa cash deposit tu ramai org.. so kenala beratur.. nasib tak bagus aku yang last sekali.. xpe.. sabar tu separuh iman.. tunggu je la.. xkan lari cash deposit machine dikejar.. melainkan kalo out of service aku la yang kena blah dari situ..

adalah dlm 15 minit berdiri.. tunggu org berurusan dengan mesin tu.. agaknye diorg ni pun mcm aku gak kut.. bya hutang.. tapi time tu dah de org dah kat belakang aku.. betul2 aku yang paling last..

So turn aku pun sampai setelah penat menunggu, aku pun keluarkan kad nak jolok terus pasal aku maleh nak cari no akaun..  masa nak masukkan kad rupanya ade kad lain yang kat dlam tempat insert kad tu.. sah ade org tetinggal kad.. rupa2nya kad yang tertinggal tu kad kredit..kaya aku kalo swap kad ni..lupa lak nak ckp time aku kat bank tu time malam so bank tutup n aku pun xtau nak refer kat sapa.. aku pun ambik la kad tu.. ingat nak bg kat guard depan bank tu.. tapi bila dipikir2 balik xjadilah.. mcm xpecaya jer..

ape la tuan punya kad tu.. careless betul dia.. bleh plak tinggal2 kad yang bernilai cam tu.. nasib baik dapat kat aku.. kalo dapat kat org lain, .. wasalam la.. selamat la ko bya hutang yang ko tak hutang... aku pun pikir, nak buang ke nak pulangkan.. kalo pulangkan mana aku tau sape tuan dia.. buakan ade no tepon ke hape.. kalo ikutkan aku kena bagi kat bank.. tapi bank bukak esok.. mana aku ade masa semata2 nak kesahkan benda alah cam tu..xpe la.. akupun  call la no yang ade kat blakang kad tu cakap ngn service centre 24 hour.. akiu cite la yang aku jumpa kad ni.. n nak pulangkan kat tuan dia.. pihak bank pun bagi la no teponnyer..

Dah tepon aku pun ckp kat org tu kalo nak kad ni datang jumpa aku kat sekian2 tempat.. kalo xnak aku kepak jer kad ni.. n dia decide nak jumpa.. setelah bla bla bla ngn org tu dia dia pun ambik kad dia.. dia nak blanja makan kononya nak balas budi la.. tak pe la.. byk lg keje aku yang lain menunggu.. lain kali je la.. aku pun bukan nye harap ko balas pape pun..

Kadang2 org kalo jumpa duit tepi jalan mesti diorg ambik kan.. dengan alasan duit tu xtau sape tuan dia.. tapi kalo ikut islam bila kita terjumpa sesuatu kita kena usaha untuk pulang kan dengan cara mewarwarkan tentang kehilangn barang tersebut..  bila dah xde yang menuntut baru la kita bleh ambik.. Ingat tu.. taye dulu.. jagn main ambik jer.. xluak pun kalo usha lebih skit... digandakan pahala lg ade la... Tuhan tu kan maha kaya lagi mengetahui...

To be continued..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...