Thursday, February 16, 2012

letih melayan orang Saiko


لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


Aku ada handle satu paper nie.. paper purchase equipment untuk makmal... memang paper nie tersangat la banyak cengkadaknya...

bayangkan 2 kali aku present paper nie.. baru lepas spec dia... pastu equipment yang aku aim spec dia, vendor tak dapat bagi plak... terpaksa retender.. buat balik semula paper tuh.. mencabar sungguh...

ok.. tu aku tak kesah la kan... sekurang kurangnya benda tu dapat bagi aku pengalaman terlibat dengan proses pembelian barangan di company aku ni ha...

yang tak laratnye.. perangai vendor... sebelum tender klua lagi dah call merisik risik mintak bagi dia menang.. maleh betul aku nak melayan.. be professional la kan.. yang masuk tu nanti bukan ko sorang jer... ramai lagi... ok.. fine mungkin lumrah orng fight tender nie cam tu kot.. agak la.. tapi vendor lain tak cam tu pun... dia sorang je cam tu...sepanjang hari call tanya sama ada dia dapat ke tak...

Bila tender dah tutup.. comparison pun dibuat.. makanya paper vendor nie tak comply as per company spec request... aku pun call dia n discuss apa yang company aku nie nak.. kalau dia boleh provide aku boleh figh proposal dia.. tapi masalahnye dia tak boleh nak bagi... so aku decide nak retnder jer..  tapi masalahnya dia degil.. dia tetap kata spec yang dia bagi tu bagus... seboleh boleh nye nak aku pilih gak proposal dia...

Ko ingat suka suki aku je ke boleh buat keputusan... so aku cakap kat dia.. dah u tak boleh complykan apa yang kami nak sya akan bawa benda nie ke atas.. kalu my boss say yes. kita kan call u  and kalau he say no kita terpaksa retender...pastu vendor nie senyap la dan tak call aku langsung.. dia confident dapat la kot... tunggu call company award jer...

Malangnye memang comitee tender tak setuju dengan proposal dia.. , maka retender....

Arahan retender adalah tidak dibenarkan company yang sama masuk untuk paper retender.. maka aku tak call dia untuk invite dia lagi...sah sah ko memang dah tak boleh masuk lagi.

lebih kurang sebulan lebih.. dia call aku balik.. biasa la tanye pasal tender dia.. commitee tender tak setuju ngn proposal u and kami dah pun dah retender.. dia macam marah aku la.. blame aku ...boleh dia cakap.." kenapa awak takl call saya bagi tau".. banyak canthek muka kau.. dah la marah marah.. pastu assume nak aku call dia menyembah bagi tau proposal kau tak laku... yang aku bagi tau ko paper ko tu tak comply tu hape?...

kalau dulu boleh call aku ari ari tanya pasal tender sekarang xbloh plak ko nak follow up aku...

Memang la.. dah macam desprate ke haku  tengok vendor tu... nasib baik ko sorang je buat perangai.. nak kita melayan dia lebih lebih..

agak gak la kan... aku tak paham.. cara dia buat kerja macam budak kecik.. bagi dia kalau dah masuk tender mesti kena dapat.. relex la.. rezeki allah tu banyak.. kena usha jer.. jangan la bersikap saiko untuk mendapatkan sesuatu....

To be continued...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...