Sunday, February 6, 2011

Tips xnak bg mengantuk kat tempat keja

Pagi tadi ade morning talk kat tempat keje aku.. cam biasa la.. banyak topik yang diucapkan.. salah satu darinya adalah tips mengelakkan mengantok di tempat kerja.

Tip pertama

Mesti bersarapan walaupun xlapa..
mesti ke?.. masalah aku kalo aku xlapa aku memang xlalu nak makan waktu pagi.. dan masalah yang paling besa adalah bila aku makan lagi bertambah-tambah la mengantuknya aku nih... kalo bleh aku nak sambung tido jer...


Tip kedua

Makan setiaap tiga hingga empat jam dlam kuantiti yang kecil

Ha yang ni aku setuju,.. sebab aku ni jenis suka simpan jajan dalam beg.. kalo aku lapa aku lahap yang tu jer.. dah cukup menampung kelaparan aku.. pasal tu la time makan aku xmenentu.. bila lunch aku dah xlalu makan nasik..akibatnya aku dapat gastrik.. benda yang xelok tu xpayah ikut la ye...


Tip ketiga

Lebihkan mengambil sumber serat..

Yang ni pun aku suka.. kalo boleh ari2 aku nak makan buah jer.. tapi xkenyang la plak.. buah yang paling aku suka of coz la buah tempatan.. buah tembikai.. senang nak dapat.. tapi harga pasarannya xmenentu.. tu pun nak bekira...tapi kalo citer pasal serat, ade satu serat yang susah sangat aku nak maintain makan.. iaitu oat.. oat kan bagus untuk jantung n can control kita punya kolestrol.. melambak2 stok kat umah aku.. tapi buat nye ddak.. mula2 beli semangat.. kononnya nak jaga kesihatan.. nak makan ari2.. tapi hampeh...


Tip keempat

Minum banyak air...

Memang bagus air ni.. masalah aku kalo aku minum banyak sangat berat badan aku yang naik.. muka jadi tembam.. aku ni ketegory jenis yang gemuk air la.. aku dah praktis benda ni masa aku mengandung dulu.. beria ria minum air.. nak jaga baby dalam perut la katakan.. sekali nah berat aku naik over.. sampai pihak klinik syak aku ada kencing manis..2 kali naku kena minum air gula time tu.. bila aku normalkan minum air style aku baru la maintain berat aku..
macam mana tu?.....

Tip kelima

Kurangkan pengambilan cafein diwaktu malam n petang

Org kata kalo nak elak ngntok minum la nescafe.. memang jadi pun.. itula minuman aku masa aku stadi dulu.. akibat dari pengambilan cafein yang berterusan sekarrang ni aku dah xbleh minum cafein walaupun dalam teh.. aku cepat muntah kalo ade benda tu masuk dalam perut aku n rasa kpala sakit sangat.. kadang2 kalo teringin sangat aku tibai jer.. pastu tanggung la....

So itulah kesemua tips kalo xnak mengantuk menurut member aku yang present tentang tajuk ni... bagi aku kalo nak kurang ngantok time opis tido la awal2 diwaktu malam nye.. bila tido cukup baru la fokus time kerje...

To be continued.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...